پمپ شناور چیست؟

پمپ شناوربه الکتروپمپ ها معروف است که جزو پرمصرف ترین پمپ ها در زمینه کشاورزی است

این نوع پمپ ها کارایی بالا، راه اندازی ساده و آبدهی بسیار بالا دارند.

برای راه اندازی این پمپ ها می بایست از یک (الکتروموتور شناور) و دستگاه محافظتی دیجیتال استفاده کرد که هر سه به هم متصل می شوند و به صورت یکپارچه عمل می کند که همین امر هزینه و مقاوم سازی چاه های  آب را به طور قابل توجهی کاهش می دهد .

درحال حاضر پمپ های انعطاف پذیر جزو پرمصرف ترین و محبوب ترین نوع پمپ های شناور محسوب می شود این پمپ ها در انواع مختلف طراحی شده اند که می توان از آن ها برای چاه های با ارتفاع کم عمق (تا 35 متر) نیمه عمیق (تا 80 متر)و عمیق (80 متر به بالا)استفاده کرد همچنین میزان دبی و آبدهی این پمپ ها با توجه به نیاز مصرف کننده کاملا متغیرمی باشد و تا چند هزار لیتر در دقیقه قابل دسترسی است.

این پمپ ها به صورت چند طبقه طراحی شده که از پروانه (طبقه) اول به ترتیب وارد طبقات بعدی شده و از خروجی آخرین پروانه خارج می شود

با توجه به استفاده از پمپ های شناور باید به این نکته اشاره کرد که پمپ شناور دیجیتال به میزان ماسه در آب یا سیال ها همچنین برای چاه هایی که حاوی شن و ماسه حتی به میزان کم هستند مورد استفاده قرار می گیرد و پمپ به طور خودکار خاموش می شود و باعث جلوگیری از سوختن پمپ می شود.

این نسل از پمپ ها به نحوی طراحی شده اند که پایین ترین میزان از تعمیر و نگهداری کارآیی خود را از دست نمی دهند وهمچنین رسوب زدایی پمپ های شناور بسیار آسان بوده و به راحتی امکان پذیر است.

مشکلات پمپ شناور در مقایسه با پمپ شناور دیجیتال

  1. اگر پمپ در ابتداء امر در حالت استارت باشد قطـع اتصالات خازن در پمپهاي تكفاز كه باعث عدم حركت پمپ شده و با بالا رفتن آمپر مصرفي در صورت نداشتن سيستم حفاظتي مناسب سيم پيچي پمپ كاملاً مي سوزد.
  2. اگر پمپ يا الكتروموتور در حال كاركردن باشد يا سـيم اتـصال خـازن در الكتروموتورهاي تكفاز قطع شود آمپر مصرفی در دستگاه باعث سوختن سیم پیچی شده و پمپ می سوزد.
  3. مقدار بسیار کم شن و ماسه در چاه ها باعث اخلال در پمپ های شناور شده و در نهایت می سوزد

ویژگی های پمپ شناور

فولاد ضد زنگ

پمپ های قابل انعطاف

سرعت تا 290 متر مکعب در ساعت

ارتفاع آب دهی تا 700 متر

بازدهی بالا

عمر بسیار طولانی

دوام بالا و ساخت جامد

عملکرد سرویس آسان

اتصال مناسب در استاندارد های نما

یاتاقان لاستیکی روغن کاری شده با آب

برای جلوگیری از برگشت جریان ، دریچه کنترل داخلی ساخته شده است

پمپ های زیر آب ما با مهندسی برتر توسعه یافته اند. پمپ های شناور چاه عمیق فولاد ضد زنگ با بازده بالا برای تولید کار بیشتر با انرژی کمتر و بازده بالاتر طراحی شده اند. آنها دارای عمر طولانی و عملکرد پایدار با مواد دارای کیفیت بالا و ویژگی های تولید خاص هستند. طراحی قابل اعتماد آنها هزینه طول عمر (هزینه چرخه زندگی) را کاهش می دهد و به آنها امکان می دهد از نظر اقتصادی کار کنند.

نتیجه گیری

يك سيستم حفاظتي مناسب سيستمي اسـت كـه در هـر شـرايطي از سوختن سيم پيچي جلوگيري كند وهمچنين يك سيستم حفاظتي ايده آل، داراي چنـدين مرحلـه كنتـرل حفاظتي است كه هر يك بتن هايي که مي تواند پمپ را محافظت كند اين مرحله شامل :

  1. كنترل آمپر مصرفي
  2. كنترل فاز (براي جلوگيري از دو فاز شدن و عدم تقارن فازها براي جلوگيري از برعكس شدن گـردش پروانه)
  3. كنترل بار (جلوگيري از بي باري و يا بي آبي و يا بار اضافي)
  4. كنترل حرارتي (كـه توسـط يك Guard Termo درداخل سيم پيچي كنترل مي شود)